Vietnam Vrijdag #2: Van Hanoi naar Hué

Tijd voor een tweede Vietnam Vrijdag! We zijn nu een week onderweg, maar het voelt al veel langer! We beginnen aardig te wennen aan de warmte, soms plotselinge hoosbuien, toeterende scooters en loslopende kippen, (gegrilde…) geiten, salamanders en waterbuffels. Zelfs een rondje fietsen over een druk kruispunt, zónder gids, is geen uitdaging meer. Wat hebben we dan allemaal gedaan in de afgelopen dagen?

Dag 2 – Zaterdag 8/9

Vandaag was onze eerste volle dag in Vietnam. Via een ander blog had ik iets gelezen over een fietstour door Hanoi en we besloten om dit ook te proberen. Na een lekker ontbijtje in ons hostel met brood en ‘scambled eggs’ moesten we om 10 uur bij de startlocatie zijn. Na kennismaking met de eigenaar, een echte Rotterdammert, en de Vietnamese gids die we Gerry mochten noemen, begon de fietstocht. Eigenlijk wil ik er niet te veel over zeggen, omdat iedereen de tocht vooral zelf moet doen! Natuurlijk was dit onze eerste dag en was alles helemaal bijzonder, maar het was een erg leuke tour. We waren de enige twee gasten en kregen daardoor een privétour. De tocht ging door het oude centrum, waar we een communal house, een kathedraal, verschillende markten en een muur met kunstwerken bezochten. Ook fietsten we langs een spoorweg die recht door een ‘woonwijk’ liep. Behalve het oude centrum zijn we ook naar een buitenwijk gefietst waar we rustig een deeghapje konden proeven. Onder de brug naar de buitenwijk was ook een eiland waar enkele mensen wonen op een kleine boerderij. De gids vertelde dat de eigenaar van de boerderij in de Vietnamoorlog tegen de Amerikanen heeft gevochten. Hij was een dag ziek, waardoor hij niet mee kon en hierdoor overleefde hij een bomaanslag. Bij terugkomst in zijn dorp werd echter niet geloofd dat hij ziek was geweest en werd hij gezien als een verrader. Hierdoor kon hij niet in zijn oude woonplaats blijven wonen en heeft hij nu, illegaal, een woonplaats op het eiland. We vonden de tour erg bijzonder en zouden iedereen dan ook aanraden de tour te boeken. Meer informatie vind je op de website: The Real Hanoi Bicycle Experience.

’s Middags liepen we zelf nog een rondje door de stad. We bezochten een pagode en aten bahn mi, de Vietnamese versie van de Franse baguette. En die was er zelfs in vegetarische versie! ’s Avonds belandden we op een grote markt en keken we onze ogen uit. Deze avond wilden we meer ‘echt’ Vietnamees eten en kwamen we uit bij een restaurantje op de hoek van een straat, vlakbij het hotel. Onze lange benen pasten niet onder de kleine plastic tafeltjes, maar met een schuine zit ging het wel. Zonder dat we er erg in hadden, werden er binnen een minuut noodels op tafel gezet en kwamen er gerechten bij. Een bord met sla en kruiden, loempia’s met krab en soep met rundvlees. Allemaal niet echt vega… Het had niet mijn voorkeur, maar het was ook niet vies. En tja, in onze ogen wel écht Vietnamees. Moe, maar ook zeer voldaan konden we ’s avonds weer lekker slapen. En als afsluiting onze ‘foto van de dag‘:

Dag 3, 4, 5 – Zondag t/m dinsdag 11/9

Via de organisatie van de fietstour, Friends Travel Hanoi, hebben we ook een busrit geboekt naar Tam Coc. Om 10 uur werden we eerst met een taxi vanaf het kantoor naar de bus gebracht. Onderweg stapte ook een Belgisch stel in dat twee weken door Vietnam reist. De buschauffeur had er zin in en reed lekker hard door op de snelweg. Met wifi, airco, flesjes water en lekkere stoelen was de rit dan ook zo voorbij.

De meeste info over onze dagen in Tam Coc is te lezen in de vorige blog: Ninh Binh/Tam Coc.  Zo fietsten we naar de Bich Dong Pagode, maakten we een boottocht, keken we uit over de bergen en rijstvelden en aten we (plastic, alhoewel dit misschien toch hoorde?) noodlesoep. Toch zal ik ook van deze dagen onze ‘foto van de dag‘ laten zien, die je niet op de andere blog zag!

DSCN4086DSCN4295DSCN4555

Dag 6 – Woensdag 12/9

Na een paar dagen ontspannen in een luxe homestay voor wel 8 euro per nacht, is het tijd om verder naar het midden van het land te reizen, namelijk naar de stad Hué. Dit doen we met de trein, die er zo’n 11,5 uur (!) over doet om ons ruim 550 kilometer verder te brengen. De dame van het vorige hotel heeft ons fijn geholpen om de tickets online te boeken. We dachten dat je de tickets misschien moest printen, maar ze worden volgens het ticket zelf online gescand. Uiteindelijk zijn we nooit zichtbaar gecontroleerd, maar we vermoeden dat de conducteur ’s ochtends een stoelencheck heeft gedaan. Of we zagen er gewoon zo lief uit, dat ze het wel geloofden!

In een eerdere vakantie heb ik 8 uur in een trein door Bosnië gereisd, maar dat was zonder airco en met rokende mensen toch een stuk minder prettig dan de uiteindelijk 12 uur in de Vietnamese trein. De stoelen zaten lekker, er was voldoende beenruimte en de airco deed het prima. Onderweg zagen we vooral veel groen: groene bomen, planten, rijstvelden en bergen. Af en toe passeerden we een dorpje en toeterde de trein flink. De mensen én de waterbuffels keken er niet van op. Ook zagen we soms grote kathedralen in de verte, wat best een vreemd gezicht was. Er hingen zelfs twee televisieschermen in de treincoupé, waardoor we de hele reis voorzien werden van muziekvideo’s, kinderanimatie, een natuurdocumentaire en zelfs ‘American Ninja Warrior’. Enige minpuntje was het eten, dat er iets minder smakelijk uit zag dan we gehoopt hadden. Biscuitjes met banaan en geïmporteerde Borrelnootjes als lunch was voor het vele zitten wel voldoende.

Onderweg hebben we veel zon gehad, waardoor we de hoop hadden dat in Hué ook te hebben. Helaas begon het een kwartier voor aankomsttijd te druppelen en moesten we met een stevige regenbui de trein uitstappen. Met poncho’s aan renden we naar de overkant naar het eerste restaurantje dat we tegenkwamen. Hier aten we in het donker nog wat rijst en noedels. Niet het meest lekkere eten tot nu toe, maar het had ook weer iets knus. Na het eten was het gelukkig weer droog en konden we in een half uur naar het hotel lopen. Google Maps heeft wat moeite met de locaties en gaf eerst een andere locatie op. Toen we daar niks konden vinden en de route opnieuw probeerden, veranderde het adres ineens naar een paar straten verderop… Gelukkig was dit niet ver lopen en kwamen we aan op een prima kamer en konden we weer fijn slapen.

Dag 7 – Donderdag 13/9

Fietsen in Vietnam bevalt ons zo goed, dat we vandaag weer fietsen bij het hotel hebben gehuurd. In onze straat voor het hotel wordt momenteel een nieuwe cementlaag aangelegd, dus we moesten de fietsen eerst over een deel van de weg heen tillen. In de brandende zon leverde dat al snel zweethoofden op. Bij het uitrijden van de straat bleek echter mijn achterband leeg. Kon ik nog een rondje langs alle hardwerkende wegenbouwers en toekijkende oma’s. De band even oppompen was voldoende en een paar minuten later konden we echt de stad in fietsen. Hué is een redelijk drukke stad, maar ondertussen zijn we wel wat scooters en bussen gewend. De citadel is de oude keizerlijke stad en was heel bijzonder om te zien. Vooral alle kleuren en versieringen vond ik erg mooi en leverden weer een hoop foto’s op.

Oorspronkelijk wilden we nog verder fietsen naar graftombes in de buurt, maar ik was aardig moe en wel even toe aan mijn eigen tombe, dus we zijn de middag terug naar het hotel gegaan. ’s Avonds hebben we heerlijk gegeten bij een boeddhistisch, vegetarisch restaurant, gevonden door mama in het ANWB Vietnam boek! We waren niet de enige die speciaal naar dit restaurant waren gekomen, want het zat goed gevuld met ‘groene meisjes en jongens’, die al Google Mapsend binnen kwamen lopen. Op aanraden van de ober kregen we rijst met gebakken champignons met citroen, gefrituurde ‘mecan’ (gerecht van bloem) en loempia’s. Alle gerechten waren erg lekker en net iets specialer dan de standaard noedels met groenten. Daarom een tip voor alle mensen die lekker (goedkoop) vegetarisch en zelfs veganistisch willen eten in Hué: ga naar Lien Hoa!

Dan rond ik nu echt de Vietnam Vrijdag af (terwijl ik het schrijf op donderdag), om lekker te gaan slapen. Morgenochtend worden we om 7 uur ’s ochtends opgehaald door een gids om een DMZ tour te doen. DMZ staat voor ‘demilitarized zone’, het grensgebied tussen voormalig Noord- en Zuid Vietnam. Hierover lezen jullie meer in de volgende Vietnam Vrijdag!